Oficiální obchod
0
Celkový: 0
V kategoriích

Blog / Fitness zařízení / Eliptické trenažéry / Rotopedy

Rotoped vs Eliptický trenažér

Eliptický trenažér a rotoped jsou fitness zařízení, bez kterých si nelze představit žádnou domácí posilovnu. Spousta lidí je mezi sebou porovnává z hlediska možností cvičení a funkčnosti. Jak na eliptickém trenažéru, tak i na rotopedu dokážeme provést opravdu kvalitní trénink, který vám umožní shodit zbytečné kilogramy, zlepšit efektivitu či posílit svaly.

Základní funkce, které v obou zařízeních při tréninku využíváme jsou:

  • nastavení zátěže stroje,
  • měření (trvání cvičení, ujetá vzdálenost, rychlost, spálené kalorie a puls)

Pokročilejší přístroje umožňují měřit efektivitu organizmu či dokonce měřit hladinu tělesného tuku

Další výhodou je, že eliptický trenažér i  rotoped mají mimořádně kompaktní design. Jejich konstrukce je většinou skládací a vybavena prvky umožňujícími snadnou přepravu. Díky tomu lze oba posilovací stroje úspěšně používat doma iv malých bytech.

Rotoped a eliptický trenažér - rozdíly

Navzdory mnoha podobnostem si už na první pohled můžete všimnout zásadních rozdílů v konstrukci obou fitness zařízení. Eliptický trenažér se skládá z pohyblivých tyčí spojených plošinami na nohy. Přítomnost dvou druhů pohyblivých prvků znamená, že do cviků můžeme zapojit spodní i horní svaly. Kromě toho na eliptickém trenažéru pracuje také břicho a hluboké svaly. Provedené pohyby připomínají práci běžkaře.

Rotoped sestává z rámu, na kterém je umístěno sedadlo, připevněných pedálů, které umožňují pohyb stroje, a rukojetí ke stabilizaci polohy těla během tréninku. Existuje několik typů rotopedů, včetně:

Vertikální rotopedy během tréninku umožňují udržovat držení těla podobné tomu, které udržujeme při jízdě na běžném kole. Pro mnoho lidí se tento typ zařízení ukazuje jako nejlepší volba. Pro lidi, kteří bojují s problémy se zády, se však nucené držení těla může ukázat jako příliš zatěžující. V tomto případě je lepší volbou recumbent. Recumbent je navržen tak, aby se záda mohla pohodlně opřít o opěradlo.

Cyklotrenažéry jsou zase určeny pro sportovní ježdění. Taková výbava dokonale simuluje jízdu na silničním kole v terénu.

Rozdíly v konstrukci náčiní se budou od sebe lišit i tréninky na eliptickém trenažéru a stacionárním kole. V první řadě z hlediska způsobu cvičení, a tedy aktivace jednotlivých svalů i účinků.

žena cvičí na trenažéru
žena cvičí na rotopedu

Eliptický trenažér a rotoped - rozdíly ve způsobu cvičení

Rotoped má především imitovat jízdu na běžném kole. Stejně jako při jízdě v terénu se do pohybu zapojí zejména svaly nohou a břicha. Rotoped je díky svému designu velmi bezpečným zařízením, které nepřetěžuje klouby. To znamená, že jej může používat prakticky každý, bez ohledu na zkušenosti s fitness zařízeními.

Rotoped bude dobrou volbou pro starší a obézní lidi. Horizontální verze přístroje zase umožní cvičit i lidem s problémy se zády.

Kategorie cyklotrenažérů je určena pro pokročilé. Cvičí na nich i profesionální cyklisté. Cyklotrenažéry imitují silniční cyklistiku, díky čemuž je trénink na tomto typu strojů mnohem intenzivnější.

Zapojení svalových skupin do tréninku na eliptickém trenažéru se výrazně liší od toho na rotopedu. Při cvičení na eliptickém trenažéru pracuje 90% svalů. Stimulace všech největších svalových skupin během cvičení činí trénink na trenažéru mnohem náročnějším než trénink na rotopedu. Na druhé straně je poloha při cvičení méně stabilní a klouby jsou více namáhány.

Eliptický trenažér bude proto doporučen pro lidi s vyšší fyzickou zdatností. Vysoká intenzita tréninku způsobuje, že trenér spaluje kalorie rychleji. Vyšší úroveň náročnosti cvičení však může méně pokročilým lidem ztížit dokončení celého tréninku.

Eliptický trenažér a rotoped - tréningové efekty

Cvičení na eliptickém trenažéru a rotopedu spojuje výhody vytrvalostní a silové námahy. Cvičení s oběma přístroji na jedné straně posiluje svaly a na druhé straně zvyšuje efektivitu a zlepšuje práci oběhového systému. Během cvičení se provádějí přirozené, anatomické pohyby. Díky tomu nejsou klouby a páteř vystaveny přetížení. Cvičením na eliptickém trenažéru a rotopedu posilujeme svaly.

Na eliptickém trenažéru a rotopedu můžete provádět nepřetržité úsilí - cadio a intenzivní HIIT tréninky. Cvičení v rámci výše uvedených tréninkových jednotek podporuje tělo při hubnutí tuku a zvyšuje odolnost organismu.

Kardio tréninky jsou mírné intenzity a mají stabilní tempo. Tepová frekvence je udržována na 50-80% vaší maximální tepové frekvence. Vyrábí se poměrně snadno, ale jejich dokončení trvá déle. Většina energie během tréninku se získává přeměnou volných mastných kyselin. Tuk se spaluje zejména při cvičení.

HIIT trénink, tedy intervalový, je kratší, ale mnohem náročnější námaha. Rychlé a mírné tempo. Tepová frekvence během tréninku je udržována na vysoké úrovni, nad 80% vaší maximální tepové frekvence. Energie během tréninku se bere hlavně z glykogenu. Velkou výhodou tohoto typu tréninku je, že výrazně zrychluje metabolismus po cvičení. Tuk se spaluje až 48 hodin po cvičení.

žena skáče
trénink na trenažéru

Eliptický trenažér nebo rotoped – co vybrat?

Abyste se mohli správně rozhodnout, který stroj si do domácí posilovny pořídit, musíte se zeptat sami sebe na vlastní možnosti a preference. Obě zařízení budou nepochybně perfektní pro cvičení doma.

Pokud upřednostňujete klidnější cvičení nebo vám zdraví nedovoluje podnikat velmi náročné aktivity – vyberte si rotoped. Bude se vám snáze cvičit a vaše poloha těla bude bezpečnější.

Pokud však máte rádi cvičení ve vysoké intenzitě, vyberte si eliptický trenažér nebo cyklotrenažér. Tato zařízení vám umožní provádět náročnější trénink.

Nejdůležitější věcí při výběru fitness zařízení pro sebe je poslouchat své tělo. Výběr stroje, který splňuje naše individuální očekávání, je prvním krokem k úspěšnému tréninku.

Favorites